River West Shopping Center
By: Vikelas Architects
Μια δεκαετία μετά την ίδρυση του πρότυπου εμπορικού κέντρου Riverwest στα δυτικά προάστια της Αθήνας, ξεκινά το έργο της επέκτασής του προς τα δυτικά. Η νέα ανάπτυξη αφορά τη συγχώνευση του νέου εμπορικού συγκροτήματος με το υπάρχον, καθώς και την ανάπτυξη νέων χώρων εστίασης και καταστημάτων, σε έναν υπαίθριο χώρο που αποτελείται από διάφορες ζώνες επισκεπτών και περιοχές αναψυχής με στοιχεία πρασίνου και νερού.
Η κεντρική ιδέα της επέκτασης είναι η «ρωγμή» που σχηματίζεται από την ασυνεχή περιγραφή των κτιρίων, από την οποία αναδύεται ένας «ποταμός» που διασχίζει την περιβάλλουσα περιοχή της ανάπτυξης, δημιουργώντας πεζοπορικές και πράσινες ροές στις όχθες του. Η ρωγμή διαιρεί το εμπορικό πάρκο σε επιμέρους λειτουργικές μονάδες καταστημάτων, σούπερ μάρκετ, εστιατορίων και χώρων αναψυχής, ενώ ταυτόχρονα λειτουργεί ως ραχοκοκαλιά που συνδέει τις υπαίθριες δραστηριότητες και ενσωματώνει έναν πλήρη εμπορικό περίπατο που προσφέρει νέες εμπειρίες στον επισκέπτη και τον ωθεί να περιπλανηθεί και να ανακαλύψει τον χώρο.
Ένα διώροφο συγκρότημα εμπορικών και δημόσιων χρήσεων θα αντικαταστήσει το πρώην βιομηχανικό συγκρότημα Μουζάκη, με κύριους και βοηθητικούς χώρους στο υπόγειο. Στο βόρειο τμήμα του οικοπέδου διαμορφώνεται ένα αστικό πάρκο που περιλαμβάνει ένα υπαίθριο αμφιθέατρο, περιοχή αθλητισμού και ένα συγκρότημα τεχνητών βράχων, από όπου αναβλύζει το νερό του «ποταμού». Ο καταρράκτης προβάλλει στο βάθος και τροφοδοτεί νερό σε μια «φυσική λίμνη». Αυτή είναι η αρχή του «ποταμού», ο οποίος αποτελείται από μονάδες υδάτινων στοιχείων, όπου η ροή του νερού αλλάζει διαδοχικά: αρχικά στατική, με χαμηλή ροή στη συνέχεια, κινείται και αφρίζει πάνω από υφές επιφάνειες, για να φτάσει σε μια ομαλή επιφάνεια, πριν οδηγηθεί στο έδαφος μέσω μιας δίνης.
Η νέα περιοχή εστίασης γίνεται μέρος του υπάρχοντος μπαλκονιού του Riverwest και επεκτείνεται περαιτέρω, επικοινωνώντας με την περιβάλλουσα περιοχή, αλλά και με βιοκλιματικές ηλιακές αυλές που συλλέγουν την ηλιακή ακτινοβολία το χειμώνα και ανοίγουν το καλοκαίρι, χρησιμοποιώντας κινητά συστήματα σκίασης από ύφασμα. Η δομή των καταστημάτων και των ανοιχτών χώρων ακολουθεί το επικλινές έδαφος της περιβάλλουσας περιοχής, δημιουργώντας κλιμακωτά επίπεδα που συνδέονται με σκάλες ή ράμπες.
Η βιοκλιματική συμπεριφορά των κτιρίων και η επιλογή φιλικών προς το περιβάλλον υλικών γίνονται ο βασικός άξονας του αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, συνοψίζοντας τη γενική φιλοσοφία του εμπορικού κέντρου σε αυτές τις αρχές:
- Βιοκλιματικός σχεδιασμός
- Βιώσιμη ανάπτυξη (με μικρό ενεργειακό αποτύπωμα)
- Οικολογία
- Ανακύκλωση
- Χρήση φιλικών προς το περιβάλλον υλικών